Na topie

Dietetyczne obiady
Dietetyczne przepisy

Dietetyczne obiady

Dietetyczne obiady
Obiad jest bardzo ważnym posiłkiem. Nie wolno go pomijać. Szczególnie wtedy, gdy jesteś na diecie. Należy zadbać o to, aby...

Dieta to czas ogromnych zmian w naszym organizmie. Można ją porównać do wiosennych porządków. Przez lata gromadzimy nie tylko zbędną tkankę tłuszczową, ale także całe mnóstwo substancji odpadowych procesu przemiany materii, toksyn i wolnych rodników. Decydując się na przeprowadzenie diety, musimy liczyć się z tym, że naruszymy wszystkie te konstrukcje, co może wiązać się z takimi symptomami jak osłabienie, senność czy zaburzenia stabilności emocjonalnej. Wiedza i odpowiednie przygotowanie jest więc podstawą, dzięki której nasze porządki nie zakończą się jeszcze większym bałaganem.

Dieta czy warto?

Jeśli zmagamy się z dużą otyłością, która zagraża naszemu życiu czy uniemożliwia normalne funkcjonowanie, decyzja o przejściu na dietę jest w pełni uzasadniona. Jeśli jednak masz do zrzucenia kilka kilo i nie wiesz, czy zmienić sposób odżywiania, warto jest zrobić bilans zysków i strat lub potencjalnych zagrożeń, które wiążą się ze wdrążeniem diety odchudzającej.

Dieta: Za

  • kobSmuklejsze ciało
  • Odciążenie stawów kolanowych i kości
  • Łatwiejsze poruszanie się
  • Możliwość uprawiania czynnego sportu
  • Wzrost samooceny
  • Poprawa jakości życia
  • Przywrócenie równowagi hormonalnej
  • Mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia choroby wieńcowej
  • Wzrost świadomości związanej z doborem odpowiedniego pożywienia
  • Większa pewność siebie
  • Oczyszczenie organizmu ze złogów

Dieta: Przeciw

  • Pogorszenie się samopoczucia i jakości życia w pierwszej fazie diety (senność, wypryski, bóle głowy, mdłości, zawroty głowy)
  • Prawdopodobieństwo wystąpienia efektu jo-jo
  • Spowolnienie metabolizmu
  • Odczuwanie głodu i wzmożonego apetytu
  • Zagrożenie zdrowia w dietach niskokalorycznych
  • Wystąpienie problemów z nerkami i stawami przy dietach białkowych
  • Obsesyjne myślenie o jedzeniu
  • Uczucie deprawacji i pozbawiania siebie przyjemności z jedzenia

Przygotowania do diety odchudzającej

kobietawagaAby odnieść sukces w procesie zrzucania zbędnych kilogramów koniecznie opracuj swój własny plan działania. Musisz wiedzieć, jaka waga końcowa będzie Cię zadowalać i w jaki sposób, krok po kroku masz zamiar ją osiągnąć. Jeśli już wiesz, jaką dietę zastosujesz, postaraj się przeczytać na jej temat wszystko, co tylko uda Ci się znaleźć. Będziesz wiedzieć czego się spodziewać wówczas, kiedy będziesz mieć wątpliwości czy słabsze dni. Oprócz wyliczenia sobie optymalnej wagi należy też dokładnie rozpisać etapy cząstkowe, Pozwoli to na lepsze monitorowanie postępów diety i uniknięcie zawodu brakiem szybkich efektów.

Kolejnym dużym błędem jest wybieranie diety, do której musimy podporządkować całe swoje życie. O ile da się to zrobić przez tydzień czy dwa to wytrwanie w takim nieznośnym reżimie przez dłuższy okres będzie niemożliwe i zakończy się naszą kapitulacją. Jeśli nie wyobrażamy sobie życia bez mięsa, to nie decydujmy się na dietę skrobiową. Każdy posiłek będzie dla nas okupiony wyrzeczeniem i wewnętrznym rozdarciem. Nawet podczas diety odchudzającej nie rezygnujmy z czerpania przyjemności z jedzenia.

Jak się zmotywować?

Dla wielu osób motywujące są świadectwa innych, którzy już tę drogę przebyli. W internecie można znaleźć wiele zdjęć pokazujących postępy w gubieniu kilogramów. Podstawą jednak jest zawsze nasz wewnętrzny powód, dla którego zdecydowaliśmy się schudnąć. Nieważne czy jest to chęć przywrócenia respektu w oczach dzieci, czy poprawa stanu zdrowia. W trudnych chwilach warto sobie przypomnieć o impulsie, jaki skłonił nas do takich wyrzeczeń. Pomoże on nam przezwyciężyć swoje słabości i zewnętrzne pokusy.

Najczęściej popełniane błędy

wqkobieta1Powód, który sprawia, że część osób przerywa dietę to postawienie sobie zbyt wygórowanych i nierealistycznych wymagań. Zanim zaczniemy dietę odchudzającą, jesteśmy pełni optymizmu, który niestety pryska zaraz po pierwszym niepowodzeniu. Może być to poczucie winy z powodu zjedzenia zbyt obfitego posiłku czy inny wynik na wadze niż ten, który sobie założyliśmy. Warto wiedzieć, że dieta to nie wyścig, ale proces zmagania się ze sobą. Nie możemy przyjmować, że z każdego starcia z naszymi nawykami i przyzwyczajeniami wyjdziemy obronna ręką. Warto więc przyznać się do chwilowej porażki i trwać w swoim postanowieniu schudnięcia.

Poddanie się na pierwszym zakręcie spowoduje, że ucierpi na tym nie tylko nasza figura, ale także nasza samoocena. Kolejnym błędem jest duże ograniczenie spożywanych kalorii lub prowadzenie głodówki. Medycyna współczesna traktuje głodówki lecznicze z dużą dawką dystansu. Mimo że mogą być skuteczne, to w dłuższej perspektywie całkowicie zaburzają pracę przemiany materii, co może przysporzyć nam wieloletnich problemów. Wybierajmy tylko taką dietę, która dopuszcza spożywanie posiłków co 3-4 godziny. Dłuższe przerwy w jedzeniu również mają niekorzystny wpływ na nasz metabolizm. Spowolniona przemiana materii to główny powód późniejszego powstawania efektu jo-jo.

Kiedy warto skorzystać z rady specjalisty

Jeśli cierpisz na dużą nadwagę i dodatkowo na jakąkolwiek chorobę przewlekłą taką jak cukrzyca czy astma, koniecznie zasięgnij porady swojego lekarza, zanim zdecydujesz się na kurację odchudzającą. W takich przypadkach skorzystanie z gotowej diety nie jest dobrym rozwiązaniem. Najrozsądniejszym wyjściem z tej sytuacji będzie wizyta u dietetyka, który ułoży Ci spersonalizowaną dietę uwzględniającą Twoje alergie pokarmowe czy osobiste uwarunkowania chorobowe.

Udało mi się schudnąć i co dalej?

Jeśli masz za sobą wyjście z diety odchudzającej to za wszelką cenę unikaj przetworzonego jedzenia. Gotowanie w domu to opcja najzdrowsza. Wiesz co wkładasz do garczka i jaki to będzie miło wpływ na Twój organizm. Jedzenie na mieście to wielka pokusa, pamiętaj jednak że takie pożywienie pełne jest niezdrowych tłuszczy trans i glukozowych bomb kalorycznych. Nie rzucaj się na jedzenie, którego nie wolno było Ci jeść podczas diety. Jeśli była to kuracja o niskiej podaży kalorycznej, zadbaj o to aby poprawić pracę metabolizmu aby utracone kilogramy już nie wróciły. Możesz to zrobić korzystając ze specjalnych suplementów odchudzających lub po prostu uprawiając sport.

Dołącz do naszej społeczności, logując się na nasz cotygodniowy newsletter!
Albo odwiedź nas na jednej z tych sieci społecznych

Ostatnie artykuły

Bądź na bieżąco zapisz sie!

Dołącz do naszej społeczności, logując się na nasz cotygodniowy newsletter!
Albo odwiedź nas na jednej z tych sieci społecznych